13 April 2009

See kärbes targutab autokummide teemal

* Eesti oludes ei ole mõtet osta autole suverehve. Kui seisad kevadel fakti ees, et eelmised suverehvid on omadega läbi, siis võta enda paar talve sõitnud talvekad, kougi neist kruvikeeraja otsaga naelad välja ja kutsu neid kuni surmani suverehvideks. Ja osta uute suvekate asemel parem uued talvekad. Ja osta kohe, sest kevadeti müüakse talverehve soodsamalt!
Miks nii? Sest Eesti teeolud on sellised. Talvised rehvid peavad olema head ja nende pealt ei tohi kokku hoida. Suvised tingimused on aga rehvide osas märksa vähenõudlikumad. Eesti kruusateedel ja porisel-sodisel asfaldil töötavad poolpidused talvekad isegi paremini kui suverehvid.

* Soeta oma autole kaks jooksu velgi. Romulast ostetud korralike velgede raha saad juba paari ärajäänud rehvivahetuse arvelt kokku hoitud. Pluss aja- ja närvikulu kokkuhoid, kui sa ei pea rehvitöökodade tippkoormuse ajal seal sabatama. Kui rattavahetus käib Sulle endale üle jõu, siis kutsu mind külla, mul on korralik tungraud ja rattavõti :)

* Uusi rehve ostes võiksid eelistada võimalikult kõrget ja kitsast mõõtu. Selle soovituse põhjus seisneb taas meie radikaalsetes teeoludes. Võib küll väita, et auto sõidab kõige paremini selliste rehvide peal, millised talle on tootja poolt ette nähtud, aga usu mind - ükski sõiduautotootja ei projekteeri oma autosid selliste teeolude jaoks, nagu praegu Eestis valitsevad. Seega võisid Sa oma auto muude veermikudetailide ränka saatust rehvivaliku abil veidi kergendada.
Rehvi kõrgusest sõltub otseselt see, kui palju "õhuruumi" teekonaruste ja auto kõvade detailide vahele jääb. Kõrgust näitab kaudselt rehvimõõdus olev murrujoone tagune kahekohaline arv. Seda numbrit võisid 5-10 ühiku võrra suurendada. +5 ei tekita reeglina probleeme, +10 puhul peab juba kontrollima, kas ratas kuskile vastu ei hakka käima.
Rehvi laius -- laiemat rehvi sakutavad tee ebatasasused rohkem küljelt-küljele, kui kitsast. Tunned seda roolist. Kitsam rehv tagab rahulikuma otsesõidu. Rehvi laiust näitab rehvimõõdu esimene kolmekohaline arv. Selle muutmise piirid sõltuvad eeskätt velje laiusest, ent -10 võid rahumeeli paigaldada.
Tuleb veel tähele panna, et kuna rehvi kõrgusmõõt antakse suhtarvuna laiusse, siis laiuse numbrit vähendades (ja kõrguse oma samaks jättes) vähendad sa ka rehvi kõrgust. Mis ei ole kindlasti soovitatav. Selle korvamiseks vali taas veidi suurem kõrguse number.
Näiteks kui Sinu auto originaal-rehvimõõt on 195/55 R15,
siis kõrguse suurendamiseks võiksid valida 195/60 R15.
Laiuse vähendamiseks vali 185/60 R15 (mis on enam-vähem sama kõrge kui 195/55 R15).
Laiuse vähendamiseks + kõrguse suurendamiseks vali 185/65 R15.
Pärast vahetust kontrolli oma auto spidomeetrit. Näiteks gepsu, Tartu maantee radarite või stopperi+kilomeetripostidega. Reeglina näitavad spidomeetrid rohkem, kui tegelik kiirus. Rehvide kõrgust suurendades see viga väheneb ja spidomeeter hakkab täpsemat kiirust näitama.

No comments:

Post a Comment